Refcase Dina Försäkringar

Om det plötsligt börjar brinna i din eller grannens lägenhet mitt i natten är din första tanke att du ska föra dig själv och din familj i säkerhet. Din andra tanke kommer gå till det som elden kommer sluka eller röken förstöra. När tanken på att du har en hemförsäkring slår dig kommer du att ta en lugn andedräkt och tacka dig själv för den investeringen.

 

13 procent av de som är födda utanför Europa saknar hemförsäkring för bostaden, jämfört med 2 procent av de inrikes födda.* Dina Försäkringar vill nå ut till hushåll för att informera om vikten av hemförsäkring och det ville de göra under Järva Politikervecka 2018. Vi hjälpte dom med det.

Om det plötsligt börjar brinna i din eller grannens lägenhet mitt i natten är din första tanke att du ska föra dig själv och din familj i säkerhet. Din andra tanke kommer gå till det som elden kommer sluka eller röken förstöra. När tanken på att du har en hemförsäkring slår dig kommer du att ta en lugn andedräkt och tacka dig själv för den investeringen.

 

13 procent av de som är födda utanför Europa saknar hemförsäkring för bostaden, jämfört med 2 procent av de inrikes födda.* Dina Försäkringar vill nå ut till hushåll för att informera om vikten av hemförsäkring och det ville de göra under Järva Politikervecka 2018. Vi hjälpte dom med det.

Dina Försäkringar är ett försäkringsbolag som vet vikten av att jobba med inkluderingsfrågor. De ville inte bara hyra tältplats och ställa sig där. Personalen skulle utbildas, de ville matchas ihop med en kvinnoorganisation i området, all informationsmaterial skulle anpassas till målgruppen och vi skulle vara bollplank kring hela projektet.  

Matchmaking

Vi lyckades hittat den lokala (men rikskända) kvinnoföreningen Livstycket som passade Dina Försäkringars önskemål på samarbetsorganisation. Förutom att föreningens grundare berättade om kvinnoöden så våra tårar rann knöt de ett band för vidare samarbete efter Järvaveckan.

Utbildning

Vill man få med sig sina anställda på bollen måste man värma upp dom. Vi höll workshop med regionchefer och anställda som skulle stå i tältet. Det handlade mycket om normer och bemötande. Det var ramadan den veckan. Hur startar man en konversation när en fastande kvinna kommer in i tältet?  

Kommunikation

Kunden och vi ville att budskapet som skulle sändas ut landade rätt hos målgruppen. Med våra ögon och erfarenhet (har ni sett vilka vi är?) kunde vi komma fram till fina broschyrer med tilltalande bildspråk och texter i olika språk. Vi avsluta varje möte med att säga – ”Ta hand om dig!”

Kommunikations koder

Det finns mycket annat än det skriftliga som kommunicerar. Vi tipsade vår kund om alla koder som målgruppen skulle läsa av. Vi har ju själva den bakgrunden så vi vet. Socker skulle de inte bjuda på. Tandhälsan i det området kunde ha varit bättre så de bjöd på popcorn. Kostym signalerar en affärsmässighet, vilket skulle kännas stelt. På det sättet bollade vi fram och tillbaka.